[왜냐면] 정진석 추기경의 “거짓 예언자” 발언에 대해 / 성염

등록 : 한겨레신문 2014.01.22 19:19수정 : 2014.01.22 19:19

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일러스트레이션 김선웅

하얼빈에 문을 연 기념관을 두고 “안중근은 일본 초대 총리를 살해해, 사형 판결을 받은 테러리스트”라는 일본 관방장관과 “안중근 의사는 우리나라 독립과 동양의 진정한 평화를 지키기 위해 몸을 바치신 위인”이라는 우리 외교부의 설전이 요즘 한창이다. 1909년 10월26일 하얼빈역에서 안중근 의사가 이토 히로부미를 권총으로 처단하자 경성(서울)의 영자신문에 “천주교인 안응칠”의 거사로 보도되었다. 조선대목구(지금 서울대교구) 뮈텔 주교는 안 의사가 천주교인이 아니라고 항의하였다. 토마스라는 세례명이 밝혀지자 “교회 밖의 인물”(냉담자)이라고 응수했다. 빌렘 신부 밑에서 복사로 활동한 독실한 신자였음이 밝혀졌고 사형 전에 고해성사를 하고 싶다고 두 동생을 주교에게 보내자 안 의사에게 성사를 못 하게 금하였다. 그래도 빌렘 신부는 교도소를 찾아갔고 안 의사는 고해성사를 하고 천주교인으로 순국하였다. 서울대교구는 결국 빌렘 신부를 조선에서 추방하였다.
 

1974년에 발족한 ‘천주교정의구현사제단’(이하 ‘사제단’)은 한국 천주교에서 ‘신앙의 시금석’이었다. 성직자도 신도도 그 앞에서는 속마음을 못 숨기고 ‘까발리고’ 만다. 10·26이 일어나던 그 주간에 “주교님들, 사제단 좀 처벌하시오!”라는 요지의 광고를 낸 49명의 한국 ‘원로사제들’은 역사에 ‘구국사제단’으로 남았다. 90년대 교황청의 보수 관료나 주한 교황대사는 '사제단'이라는 이 집단을 왜 제재하지 않느냐고 한국주교단에 거듭 훈계했지만 주교들은 안중근(토마스) 의사를 박대한 전철을 밟지 않으려 모르쇠로 넘겼다.
 

그런데 현 정권이 성당에서 미사 강론 중에 나온 한 사제의 북방한계선 관련 발언을 빌미삼아 대통령을 내세우고 언론을 총동원하여 ‘사제단’을 난타하는 도중에 서울대교구 전·현직교구장이 합세하였다. 먼저, 염수정 대주교가 지난해 11월24일 명동성당 미사 강론에서 “사제들의 정치참여는 잘못된 일이고 정치구조나 사회생활조직에 개입함은 사제가 할 일이 아니다”라고 단언하였다. 미국 시사주간지 <타임>이 2013년도의 인물로 뽑은 프란치스코 교황이 같은 달 같은 날에 “성직자들은 사회질서와 공동선의 성취에 필요하다면 인간 생활의 모든 면에서 의견을 개진할 권리가 있다”(‘복음의 기쁨’ 182항)고 공표하였지만 염 대주교는 현직 교황의 첫 교서를 휴지 조각으로 만들어버린 것이다.
 

그 한 주간 대한민국 주류 텔레비전과 라디오, 신문들이 천주교 대주교 한 명의 말씀을 홍보하는 데 올린 열을 보면, 종교의 정치적 중립을 가장한 염 대주교의 정치적 발언이 기득권층에 얼마나 학수고대하던 ‘복음’이었는지 알 만하다. 교회는 ‘인권의 보루’인데 ‘반공의 보루’로 착각하는 일부 신도들이 염 추기경에게 고무받아선지 ‘종북사제 월북하라’, ‘종북주교 타도하라’는 피켓을 들고 성당 앞에서 시위하고 신부의 강론이 귀에 거슬리면 괴성을 지르며 성당 문을 박차고 나가거나 미사 중인 성당에 난입하기도 한다.
 

그 소동이 잠잠해지는 게 못마땅했던지 이번엔 서울대교구 전직 교구장이 인터뷰 기사(1월15일)를 띄웠다. 아무리 언론이 외면하는 늙은이라지만 <중앙일보>는 “한시간가량 진행된, 2012년 5월 은퇴 이후 가진 첫 언론 인터뷰”치고는 고작 385자 120개 단어를 본인 발언이라고 인용하고서는 “일부 사제들 욕심에 엉뚱한 일 … 거짓 예언자다”라는 제목을 뽑아 정진석을 ‘구국추기경’으로 서품하는 해프닝을 벌였는데 이 기사를 실어 나르는 언론과 보수신자들은 또 한 번의 ‘종교적 오르가슴’으로 몸을 떠는 품새다. 정 추기경의 성서적 논거는 모세가 영도하는 이스라엘의 이집트 탈출이다.

 

 

프란치스코도 자기의 교황직 백서에 해당하는 위 문서에서 구약성서 ‘탈출기’와 모세를 인용한다(20항과 187항). 교황은 “나는 내 백성이 겪는 고난을 똑똑히 보았고, 울부짖는 그들의 소리를 들었다. 내가 이제 너를 보낼 터이니, 내 백성을 이집트에서 이끌어 내어라”는 말씀을 인용하고 “모든 그리스도인과 모든 공동체(교구)는 가난한 이들의 해방에 하느님의 도구가 되도록 부르심 받았다. 따라서 교회는 밖으로, 사회로 나가야 한다”고 선언한다. 또 프란치스코는 문서 97항에서 교회 안에서 예언의 진위를 구분하는 기준으로 “교회를 교회 밖으로 이끌어가는 움직임”, “가난한 이들을 편드는 투신”, “예수 그리스도를 중심에 모시고 십자가의 길을 가고 있음” 셋을 꼽는다. 따라서 독자들에게는 당연히 의문이 생긴다.
 

먼저, “한반도의 번영을 위하여 남북한 사이에 간극과 긴장을 완화하십시오”(요한 바오로 2세), “한반도의 비핵화라는 목적을 달성하기 위하여 평화로운 방법을 통해서, 모든 당사자들에 대한 존중 가운데 해결이 모색되어야 합니다. 북한에 있는 백성들에게 인도주의적 원조를 추구하고 강화할 것을 요청합니다”(베네딕토 16세), “한반도에 화해의 선물을 주십사 하느님께 빕니다. 한국민 전부의 이익이니 양편에서 회담과 가능한 해결을 모색하도록 축원합니다”(프란치스코)는 교황 3대의 염원에 따라서 꾸준히 남북 화해를 시도해오다 ‘북방한계선’의 정치적 악용을 지적한 ‘사제단’과, 평양교구장서리를 맡고 있으면서도, 북한을 방문한 남한 사제들에게 평양 장충성당에서의 미사를 금하고 신자들의 자발적 대북원조를 실질적으로 차단하고 대교구 민족화해위원회를 마비시킨 대주교 정진석, 둘 중 누가 더 예언자다운가?
 

그다음, “21세기의 새로운 복음 선교는 가난한 사람들을 편드는 정의 구현”이라는 사회교리대로, 주거권을 지키려던 ‘용산참사’ 희생자들, 수천명 부당 해고에 항의하여 20여명이 자살로 항의한 쌍용자동차 노동자들을 위해 1년여 길거리에서 미사를 드리며 그들의 목소리가 되어주었고 제주를 ‘평화의 섬’으로 지키기 위해 제주교구장과 함께 여러해 몸으로 저지해온 성직자 수도자들과, 그런 주민과 노동자들의 눈물과 비명에 일체 귀를 막아왔고, 정부 당국에 중재를 나선 적도 없었고, 2010년에 한국주교회의가 “4대강 사업이 이 나라 전역의 자연환경에 치명적인 손상을 입힐 것”을 우려하는 시국선언을 내놓자 단독 회견으로 4대강 사업을 옹호하여 한국주교단 전체를 물먹인 서울대교구장 정진석, 둘 중 누구의 자세가 더 예언자다운가?
 

끝으로, 지난 40년간 관제언론의 부단한 중상모략 속에 공안당국의 도청과 연금은 다반사였고 체포와 고문과 투옥을 무수히 겪어온 ‘사제단’, 늘 변두리 성당으로만 발령받아 ‘변방사제’로 불리는 신부들, 이 땅의 인권과 민주를 꿈꿔온 모든 사람들이 기득권층으로부터 ‘빨갱이’라고 욕먹으며 이 사회에서 ‘문둥이’ 취급을 받는 현실에서 늘 그들을 품어왔기에 그 옷에서 문둥이 냄새가 나다 못해 ‘종북사제’라는 죄목까지 목에 걸고 그 신부들이 지고 가는 피 묻은 십자가와, 화려한 비단옷 가슴팍에서 달랑거리는 추기경의 황금 십자가, 둘 중 어느 것이 더 예수가 진 십자가와 닮았는가?
 

‘가난한 이들의 아버지’로 칭송받는 프란치스코 교황과 그의 가르침을 40년 앞당겨 실행해온 저 사제들은 ‘하느님의 사람’(‘예언자’의 다른 이름)으로서 “오늘도 내일도 그 다음날도 그 길을 계속 가야 한다. 예언자는 예루살렘이 아닌 다른 곳에서 죽을 수 없기 때문이다.” 다만 그들의 뒤를 멀찌감치 따라가는 신앙인들은 “세상 창조 이래 쏟아진 모든 예언자의 피에 대한 책임을 이 세대가 져야 할 것이다. 아벨의 피부터, 제단과 성소 사이에서 죽어 간 즈카르야의 피에 이르기까지”(루카 11, 50 및 13, 33)라는 예수의 노한 음성에서 속마음 들키지 않고 두려운 결단을 내려야 한다.

성염 전 서강대 교수·전 주교황청 대사


한겨레신문 영문판 번역기사 

[Column] Who is a false prophet?

 

Posted on : The Hankyoreh Newspaper (Feb.1,2014 07:20 KST)

 

Archdiocese of Seoul criticizing some priests’ acts to assist the poor and seek inter-Korean reconciliation

 

By Bosco SEONG Youm,

former South Korean ambassador to the Holy See

 

A heated war of words is under way over a recently opened memorial hall for Ahn Jung-geun in Harbin, China. On one side is the Japanese Chief Cabinet Secretary, who described Ahn as a “terrorist sentenced to death for killing Japan’s first Prime Minister.” On the other is the South Korean Foreign Ministry, which calls him a “great man who gave his life for this country’s independence and true peace in East Asia.” When Ahn, a Korean independence activist, fatally shot Hirobumi Ito at Harbin Station on Oct. 26, 1909, an English-language newspaper in Kyungsung (the name Seoul went by back then) reported it as a “heroic act by the Catholic Ahn Eung-chil.” Bishop Mutel of the Chosun apostolic vicariate (today’s Archdiocese of Seoul) protested, saying Ahn was not a Catholic. When it emerged that Ahn had the baptismal name of Thomas, Mutel responded that he was a lapsed Catholic, a “figure outside the church.” It then emerged that Ahn was a devout believer who served as an altar boy under Father Wilhelm, and when he sent his two younger siblings to the bishop with a message that he wanted to confess before being executed, Mutel forbade the sacrament to be given. Wilhelm still went to the jail, and Ahn was able to confess before giving his life for his country - as a Catholic. The Archdiocese of Seoul ultimately expelled Wilhelm from Korea.

 

Since its founding in 1974, the Catholic Priests’ Association for Justice (CPAJ) has been a touchstone of faith for Korean Catholics. Clerics and congregants alike cannot hide their feelings - they lay everything bare before it. The forty-nine so-called “venerable priests” who put out an advertisement the week of then-President Park Chung-hee’s assassination in 1979, demanding that bishops take disciplinary action against the CPAJ, went down in history as the “save-the-nation association of priests.” During the 1990s, conservative officials and papal ambassadors from the Vatican kept admonishing the college of bishops to do something about CPAJ. The bishops feigned ignorance, anxious to avoid a repeat of the treatment accorded to Thomas Ahn Jung-geun.

 

This time around, though, former and current Archdiocese of Seoul bishops have been joining in the free-for-all against the CPAJ, with the administration drafting the President and news media into a campaign to attack it based on remarks made about the Northern Limit Line in the West (Yellow) Sea by one priest during a special cathedral mass. First, there was Andrew Yeom Soo-jung, the Archbishop of Seoul, declaring during a Nov. 24 mass at Myeongdong Cathedral that it was “wrong for priests to participate in politics” and that “interfering with the political structure or social organization is not the priest‘s job.” It was the very same day that Pope Francis, Time Magazine’s Person of the Year for 2013, declared in paragraph 182 of his “Joy of the Gospel” that pastors “have the right to offer opinions on all that affects people’s lives” and that Christian conversion “demands reviewing especially those areas and aspects of life ’related to the social order and the pursuit of the common good.‘” Yeom took this, the first message from a sitting Pope, and turned it into so much scrap paper.

 

Judging from how much energy South Korea’s conservative media put into publicizing the remarks of a single Catholic archbishop that week, it was clear that Yeom’s politicized pretense of “religious neutrality in politics” was just the gospel the establishment had been waiting for. Certain members of the faith, confusing the church for a “bulwark of anti-Communism” instead of a “bulwark of human rights,” seemed to draw their inspiration from Yeom. Some staged demonstrations in front of churches with picket signs reading “Pro-NK Priests, Go to North Korea” and “Down with the Pro-North Bishops.” Others screamed and kicked down cathedral doors or barged into masses when the sermons weren’t to their liking.

 

Perhaps upset that things seemed to be cooling down, a former bishop with the Archdiocese of Seoul stirred the pot again with a Jan. 15 interview. He was an older figure, not the sort the news media typically pays attention to. Yet here was the Joong-Ang Ilbo hyping it as an event: “An hour-long interview, his first since retiring in May 2012.” In reality, it quoted just 120 short words of his “statement.” Nicholas Cheong Jin-suk was ordained the “save-the-nation Cardinal,” with the article’s title stitched together from his text to read “Overly ambitious priests doing the wrong thing . . . are false prophets.” The newspapers that carried it, and conservative members of the flock, were left shuddering in yet another “religious orgasm.” The scriptural basis he cited was the Exodus from Egypt and Israel’s delivery by Moses.

 

Pope Francis also quotes the Book of Exodus and the story of Moses from the Old Testament in paragraphs 20 and 87 of his “Joy of the Gospel” - a kind of “white paper” for his papacy. The section he refers to is the one where the Lord says, “I have indeed seen the misery of my people in Egypt. I have heard them crying out. . . . I am sending you [Moses] to Pharaoh to bring my people the Israelites out of Egypt.”

 

The Pope writes, “Each individual Christian and every community is called to be an instrument of God for the liberation and promotion of the poor.” The church, he says, must go out into society. In paragraph 97, he lists three standards for judging the truth of prophecies within the church: “making the Church constantly go out from herself,” “keeping her mission focused on Jesus Christ, and her commitment to the poor,” and “following the path of the cross, serving Jesus Christ as the center.” This raises some obvious questions for the leaders.

 

Pope John Paul II called for the easing of divisions and tensions between the Koreas for the sake of the peninsula’s prosperity. Pope Benedict XVI said a solution “should be sought with peaceful means and respecting the commitments taken by all parties involved, to attain the denuclearization of the Korean Peninsula” and expressed “hope that the international community will continue and intensify humanitarian aid to the most vulnerable peoples, especially in North Korea.” And Pope Francis prayed for God to grant “the gift of reconciliation on the peninsula” and voiced his trust that “for the good of all the Korean people, the interested parties will tirelessly seek out points of agreement and possible solutions.” It is in line with these wishes that the CPAJ pointed out politicized abuses of the Northern Limit Line, part of an ongoing attempt to achieve reconciliation between North and South Korea. Meanwhile, Cardinal Cheong effectively thwarted voluntary aid to North Korea by Catholics and incapacitated the Archdiocese’s committee for reconciliation of the Korean people, and prohibited priests who visited Pyongyang from leading mass at Changchung Cathedral. Which side wears the mantle of “prophet” better?

 

On one side, we have priests and practitioners who embody the social doctrine that views the new evangelism of the 21st century as achieving justice by siding with the poor. For over a year, they have staged masses in the street to speak for the victims who died trying to protect their housing rights in the Yongsan tragedy and the workers at Ssangyong Motor, thirty of whom committed suicide to protest the unjust layoffs of thousands of employees. For years now, they have joined with the Bishop of Jeju to physically oppose the construction of a naval base and preserve it as an “island of peace.” On the other side, there was Archbishop of Seoul Nicholas Cheong Jin-suk, someone who closed his ears to the sobbing and screams of these residents and workers, someone who never once stepped forward as a mediator with government authorities, someone who responded to a 2010 emergency statement by the Catholic Bishops‘ Conference of Korea expressing concern that the Four Major Rivers Project could “do fatal damage to the natural environment throughout South Korea” by staging his own press conference to defend the project and stab the entire college of bishops in the back. Who has the more “prophet-like” attitude of the two?

 

Finally, there is the bloody cross that has been carried by the priests of the CPAJ, people who routinely endured wiretapping and arrests by public security authorities and a tireless slander campaign by government-controlled media for four decades, suffering countless episodes of detention, torture, and incarceration. It has been carried by the so-called “fringe priests” who were only ever assigned to remote churches. It has been carried by the priests who never stopped embracing the people branded as “Commies” by the establishment simply for dreaming of human rights and democracy in this country - the lepers of this society - and so strongly did the stench of leprosy permeate their clothes that they carried the label of the “pro-North clerisy.” And then there is the golden cross of the Cardinal, dangling down the front of his gaudy silk robes. Whose better resembles the cross carried by Jesus Christ?

 

Pope Francis, who has been lauded as the “father of the poor,” and the priests who practiced his teachings for forty years before he arrived - they are the men of God (another name for “prophets”). They are the ones who “must walk today, and tomorrow, and the day following, for it cannot be that a prophet perish out of Jerusalem” (Luke 13:33). But the other men of faith who follow far behind - they must heed the warning that “the blood of all the prophets, which was shed from the foundation of the world, may be required of this generation, from the blood of Abel unto the blood of Zacharias, which perished between the altar and the temple” (Luke 11:50-51). Before this, the angry voice of Christ, they must make a fearful decision - without letting their true feelings show.

 

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